Arbetsrätt

Allmänna villkor


Vi tillämpar nedan allmänna villkor för våra tjänster. 


Uppdragets utförande

Den rådgivning vi tillhandahåller är anpassad efter förhållanden i varje enskilt fall, den information Juristbyrån (Byrån) tar del av samt de instruktioner som Klienten lämnar till oss. Byrån agerar alltid utifrån de förhållanden, den information samt de instruktioner som lämnas av Klienten. Klienten kan inte utgå från att den rådgivning som lämnas kan tillämpas på något annat ärende eller situation än den som rådgivningen avser. 


Byrån erbjuder juridiska tjänster som förhåller sig till svensk rätt. Endast i undantagsfall kan rådgivning som förhåller sig till utländsk lagstiftning lämnas. 


Avtalstid

Uppdraget kan av Klienten avslutas när som helst genom skriftlig kommunikation om frånträde med Byrån och/eller handläggande Jurist. Uppdraget upphör alltid när Byrån slutfört uppdraget i enlighet med Klientens önskemål/instruktioner. Byrån kan ensidigt frånträda uppdraget i det fall Klienten inte tillhandahåller Byrån med nödvändiga uppgifter för uppdragets utförande så som olika typer av dokument och uppgifter, fullmakter eller instruktioner. Betalningsskyldighet för utfört arbete vid tidpunkten för avslutandet av uppdraget kvarstår. 


Digital kommunikation 

Byrån kommunicerar med Klienten samt övriga Parter huvudsakligen genom telefon, digitala videomöten och e-post där Klienten godkänner den nämnda kommunikationen genom ingåendet av uppdragsavtalet. Byrån upplyser härmed att denna kommunikation via internet alltid kan innebära en viss risk för exempelvis datavirus, otillbörligt intrång och manipulation. Byrån är aldrig ansvarig för en sådan risk. 


Arvode, fakturering samt betalning

Arvode debiteras löpande enligt Byråns arvodestaxa och Klienten får alltid ta del av fullständig redovisning. Byråns arvode beräknas alltid efter faktorer såsom uppdragets omfattning, nedlagda tid samt art. Byråns expertis möjliggör alltid effektivt arbete som är till ekonomisk fördel för Klienten.  Förskott på arvode begärs i vissa fall, när det av byrån bedöms vara nödvändigt, exempelvis i ärenden där rättsprocess ska inledas eller redan är inledd.

Därtill ska Klienten stå för de kostnader och utlägg som i övrigt kan hänföras till genomförandet av uppdraget. Sådana kostnader kan bestå av exempelvis resekostnader.  

Fakturering sker löpande och betalning av faktura ska ske inom tio (10) dagar från fakturadatum om inte annat överenskommits mellan Klienten och Byrån. Vid utebliven betalning utgår dröjsmålsränta enligt lag från dagen efter fakturans förfallodag. Byrån får vid utebliven betalning upphöra med fortsatt arbete och/eller frånträda uppdraget. Klienten måste kontakta byrån omedelbart i det fall betalningssvårigheter uppstår. 


Rättshjälp

Rättshjälp kan vara aktuellt i det fall Klienten har rätt att få ersättning för sina rättegångskostnader och utlägg via den allmänna rättshjälpen som beslutas utefter Klientens inkomster. Motpartens kostnader ersätts inte av Rättshjälpen. Handläggande Jurist ansöker om rättshjälp om Klienten bedöms vara berättigad till Rättshjälp i det enskilda fallet. Klienten ska betala en del av rättshjälpsavgiften. Mot den rättshjälpsersättning som fastställs kommer Byrån avräkna det arvode som löpande har debiterats i enlighet med Byråns arvodetaxa.


Personuppgifter

Byrån måste efterfråga Klientens personuppgifter och/eller identitetshandlingar och Part som agerar för Klientens räkning gentemot Byrån för att kunna påbörja ett uppdrag. Om Klienten är ett företag kommer dess företrädares personuppgifter och/eller identitetshandlingar att efterfrågas av Byrån innan uppdragsavtal ingås. Extern Part kan komma att involveras vid kontroll av de av Klienten lämnade uppgifternas validitet. Du kan läsa mer on Byråns hantering av personuppgifter här: www.onejuridik.se/personuppgifter-gdpr


Övrig konsumentinformation

Om Klienten har klagomål ska Byrån kontaktas omedelbart med syftet att nå en gemensam lösning. Kan en gemensam lösning Byrån och Klienten emellan inte nås har du som Klient alltid rätt att vända dig till allmänna reklamationsnämnden.